ONS LICHAAM
Het eerste wat opvalt in deze serie van zes werken, is dat de mensen op deze wereldberoemde schilderijen zoals het Melkmeisje van Vermeer, bloot zijn. Doordat deze iconische persoonlijkheden naakt zijn, zijn ze deels ontdaan van hun persoonlijkheid en zie je plotseling ‘gewone’ mensen van vlees en bloed. Desondanks vertelt de titel een andere boodschap over het lichaam. De titel is dan ook het uitgangspunt om deze werken te creëren, en is essentieel voor de boodschap:
I am not my personality
I am not my body
I am Spirit
ONEINDIG BEWUSTZIJN
I AM NOT MY BODY # 1
(Margritte)
UITBREIDING VAN ZELFIDENTITEIT
De reeks ben ik begonnen met 'De Mensenzoon' van Magritte. Ik voel me verbonden met wat Magritte beoogde om te uiten in zijn werk: "Het menselijk verlangen om te zien wat er achter het zichtbare schuilt:" Precies deze uitbreiding van zelfidentiteit wil ik ook laten zien in mijn versie van de Mensenzoon: ik ben niet man, ik ben niet lichaam, ik ben geest.
Een bijzonder aspect van het werk van Magritte, is dat de rechterarm van de man met de jas is omgedraaid. Hij staat dus met de elleboog naar de kijker. Ook in mijn versie, zonder zijn jas, is dit het geval.
Original paining:
Le fils de l'homme
René Magritte | 1964
I AM NOT MY BODY # 2
(Melkmeisje)
CREATIEPROCES
Voor het figuur van het melkmeisje heb ik een model gezocht die ik in de juiste positie en belichting heb gefotografeerd. Tot heb ik voor dit werk de verhoudingen enorm moeten aanpassen, zodat deze aansluiten bij de vormen van het origineel. De contouren van haar figuur (met kleding) wilde ik intact laten. Naar ontblote lichaam heeft dus deze 'outline' behouden. De kleur van haar lichaam heeft veel afweging gehad. Zou ze spierwit zijn? Of toch een beetje gebruind omdat ook zij soms in de zon zat? Uiteindelijk heb ik haar toch een sensuele zweem van roze gegeven, zodat haar lichaam mooi aansluit bij het gezicht.
VRIJKOMEND TEGELTJE
Een leuk detail dat ik heb toegevoegd aan dit werk, is het tegeltje op de achtergrond dat ruimte kreeg vanwege de rok die uit is gegaan; een zittend figuur in meditatie, om de spiritualiteit van het werk te benadrukken.
I AM NOT MY BODY # 3
(Gaugain)
ONOPVALLEND NAAKT
In dit werk valt op in de serie, omdat het bijna niet opvalt dat de beroemde vrouw in het schilderij bloot is. Ligt dat aan haar inheemse persoonlijkheid, aan de vrije schildertoets van Gaugain die geen hyperrealistische weergave van haar maakte, of omdat haar lichaam deels wordt bedenkt door haar houding.
Original paining:
Nafea Faa Ipoipo
Paul Gaugain | 1892
I AM NOT MY BODY # 4
(Whistler's mother)
ONMOGELIJKE ANATOMIE
De kwetsbaarheid die 'moeder' krijgt zonder haar zwarte jurk, maakt deze versie uit de reeks heel bijzonder. Bij het ontkleden van dit werk, ontdekte ik dat het onmogelijk was om het model in verhouding te fotograferen zoals de zittende moeder op het originele schilderij. Om het origineel te volgen,, heb de bovenbenen een stuk moeten verlengen. In het origineel valt dit niet op vanwege de zwarte jurk, maar in mijn versie waar de jurk over de stoel is komen te hangen, kun je zien dat er iets vreemds aan de hand is in de anatomie van haar bovenbenen.
Een mooi detail vind ik de transparante flap van haar hoofddeksel, te laten doorschijnen op haar lichaamskleur.
Original paining:
Whistler's mother
James Abbott McNeill | 1871
I AM NOT MY BODY # 5
(Napoleon)
MAAGKLACHTEN
Dat de persoonlijkheid van Napoleon vervalt doordat zijn uniform is uitgetrokken, komt bij dit werk misschien wel het sterkt tot zijn recht. Er blijft een hele 'gewone' en bijna zachtaardige man over in zijn naaktheid.
Ondanks de hand-in-de-jas-pose in de achttiende een populaire houding was, heb ik voor dit werk de theorie aangenomen dat Napoleon veel maagproblemen had. Er wordt zelf beweerd dat hij is overleden aan maagkanker. Je ziet hem onder zijn kleding daarom in zijn maagstreek knijpen.
Original paining:
Napoleon Bonaparte in his study at the Tuileries
Jacques-Louis David | 1812
I AM NOT MY BODY # 6
(Mona Lisa)
DE MYTHE VAN MONA LISA
Vaak wordt gesuggereerd dat de mannelijke leerling en model van Da Vinci, een geheime liefde was. De gelaatstrekken van deze man 'Salai' zouden overeenkomen met een aantal andere werken van Da Vinci. Onderzoekers hebben met een computerprogramma het zelfportret van Salai over Da Vinci’s Mona Lisa heen gelegd, en daaruit blijkt dat de gezichtstrekken overeenkomen. Over de titel wordt beweerd dat het een anagram is voor 'Mon Salai' (Mijn Salai).
ZELFPORTRET VAN SALAI
ANDROGYN
Met zekerheid kunnen we deze verhalen niet weten, maar vanwege deze mythe wilde ik Mona Lisa toe te voegen aan mijn reeks, om haar een mooi mannelijke lichaam te geven zoals het lichaam van Salai er misschien wel heeft uitgezien.
Of we nu vrouw zijn, of man, of ergens daar tussenin... onze fysieke vorm is een tijdelijke staat van zijn en ontstaat/bestaat omdat we als waarnemer hier aandacht aan geven.
Original paining:
Mona Lisa
Leonardo da Vinci | 1503 - 1506
DA VINCI NAAR MODEL SALAI
AANKOOP
GELIMITEERDE OPLAGE
Deze serie van zes kan (nu nog) als gehele reeks worden aangekocht, maar het is ook mogelijk om een los werk aan te schaffen. De maximale oplage is 17 exemplaren per werk. Naar mate de oplage kleiner wordt, zal de stukprijs stijgen.
FINE ART PRINTING
LIJST EN OPHANGSYSTEEM
WEBSHOP EN PRIJZEN
Wilt u een van deze werken, of de gehele reeks aankopen dan is dit binnenkort mogelijk via mijn webshop. We werken momenteel hard aan om deze online winkel te bouwen. Gezien het nog niet klaar is, stuur me tot die tijd svp gewoon een mailtje. Bellen kan natuurlijk ook. Meer informatie en de prijzen komen heel binnenkort op deze website.
WELKOM
Wees van harte welkom om het werk, vanzelfsprekend vrijblijvend in het echt te bekijken. Dit kan op afspraak in mijn atelier, of tijdens een expositie.