000-rembrandt-by-mooniq-priem-in-rijksmuseum-expo5_1_orig
rembrandt-by-mooniq-priem-rijksmuseum-3x_orig
boetseerpin-met-foto-s-mooniq-priem_orig
rembrandt-op-bok-net-klaar-mooniq-priem_orig
rijksmuseum-rembrandt-brengen-expo_orig

For English, please scroll down
DOOR MOONIQ PRIEM

Portret van Rembrandt

DOOR MOONIQ PRIEM

15 juli - 15 september 2019
Expositie Lang Leve Rembrandt
Rijksmuseum, ​Amsterdam

Lang Leve Rembrandt
Bij binnenkomst van de expositie staat mijn portret van Rembrandt op een prominente plek van een bijzondere expositie. Een unieke tentoonstelling van werken geïnspireerd op Rembrandt van Rijn, omdat hij 350 jaar gelden is overleden (1606-1669).

Ik heb Rembrandt een profiel gegeven
Voor de gelegenheid besloot ik in zijn portret te boetseren en liep tegen een interessante uitdaging aan: hoe ziet Rembrandt er eigenlijk van de zijkant uit? ​In mijn portret heb ik Rembrandt een profiel gegeven! Een aantal zelfportretten van Rembrandt hebben mij geholpen om informatie te onthullen over de vormen van zijn gelaat. Bijvoorbeeld de lengte van zijn neus, de vouwen in zijn kin en de ronding van het voorhoofd.

Van braaf naar een brute Rembrandt
Het schilderij 'Zelfportret met twee cirkels’ was mijn uitgangspunt voor zijn sculptuur. Hoe langer ik keek naar dit schilderij, des te meer ik zijn binnenwereld meende te kunnen lezen. Ik zie Rembrandt met een tevreden karakter en een innerlijke rust. Naast zijn statige voorkomen vol zelfvertrouwen zie ik hem ook steeds met een bepaalde guitige gezelligheid. Dit karakter heb ik op eigen wijze willen vangen, met een krachtige schilderachtige gedurfde toets.
Dit werk is verre van een snelschets want ik heb er lang op gewerkt. Het uiteindelijke portret is versie drie. De eerste twee versies waren - ondanks de gelijkheid met het schilderij - geen bevredigende portretten. Ik vond ze veel te braaf geboetseerd, iets dat niet past bij wat ik nastreef in mijn werk. Na een lange vormstudie was ik het beeld waaraan ik werkte beu. Afgedreven van wat ik beoogde, besloot ik weer opnieuw te beginnen zodat ik met de vergaarde kennis wellicht in korte tijd een lekker vlot geboetseerde kop zou kunnen maken. Zonder angst om het beeld te verliezen heb op brute wijze het beeld aangepakt wat uiteindelijk het eindresultaat is geworden.

​"If you look at
Rembrandt's rough free key,
so is the freedom that you
​put in this sculpture
very exciting"

"Als je Rembrandt's
grove vrije toets ziet,
zo is de vrijheid die je
in dit beeld hebt gelegd
heel spannend"

Pieter Roelofs
Hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst Rijksmuseum, Amsterdam

04-mooniq-priem-in-gesprek-met-pieter-roelofs-rijksmuseum_1

PIETER ROELOFS EN MOONIQ 15.06.2019

If you are interested to buy this portrait of Rembrandt, please contact me
​Bent u geïnteresseerd om het portret van Rembrandt aan te kopen, neem dan svp contact met me op

send me a mail: mooniq@gmail.com
​or just call: +31- 65 35 57 260

rembrandt-bust-portret-sculpture-by-mooniq-priem_orig

Long Live Rembrandt
My portrait of Rembrandt has a prominent place at the start of the exhibition. From 8,395 entries, my work was selected for this special exhibition of unique works inspired by Rembrandt van Rijn in honor of his passing 350 years ago (1606-1669).

I gave Rembrandt a profile
For the occasion I decided to model his portrait and ran into an interesting challenge: what does Rembrandt actually look like from the side? In my portrait I gave Rembrandt a profile! A number of self-portraits by Rembrandt helped me to reveal information about the shapes of his face. For example the length of his nose, the folds in his chin and the curve of the forehead.

From good to a brutal Rembrandt
The painting Self-portrait with two circles "was my starting point for his sculpture. The longer I looked at this painting, the more I thought I could read his inner world. I see Rembrandt with a satisfied character and an inner peace. In addition to his stately appearance full of self-confidence, I always see him with a certain mischievous friendliness. I wanted to capture this character in my own way, with a powerful, free and bold touch.
I worked on this bust it for quite a long time. The final portrait is version three. Despite the similarity with the painting, the first two versions were not satisfactory portraits. I found them much too well-molded and smoothly detailed, something that does not fit with what I am striving for in my work. After a long formal study, I was tired of the sculpture I was working on. Driven by what I meant, I decided to start again so that I could make a nice sculpted head in a short time with the knowledge I gained. Without fear of losing the statue, I brutally tackled the statue, which ultimately became the end result.