Go to English page

I AM NOT MY BODY

De naakte waarheid achter de meesterschilders

Expo-Heusden

ONS LICHAAM

Het eerste wat opvalt in deze serie van zes werken, is dat de mensen op deze wereldberoemde schilderijen zoals het Melkmeisje van Vermeer, bloot zijn. Doordat deze iconische persoonlijkheden naakt zijn, zijn ze deels ontdaan van hun persoonlijkheid en zie je plotseling ‘gewone’ mensen van vlees en bloed. Desondanks vertelt de titel een andere boodschap over het lichaam. De titel is dan ook het uitgangspunt om deze werken te creëren, en is essentieel voor de boodschap:

I am not my personality
I am not my body
I am Spirit

ONEINDIG BEWUSTZIJN

Met dit werk vertel ik dat je geen lichaam bent. Je bent de waarnemer van het lichaam. Je bent geen 'klein ikje' dat na één minuut of 100 jaar sterft als een zak huid met botten. Je bent oneindig bewustzijn dat een ervaring opdoet via het tijdelijke 'voertuig' dat ons lichaam is.
Door ons te identificeren met ons lichaam en onze persoonlijkheid, ontkennen we ons ware Zelf. Met deze uitbreiding van bewustzijn wil ik de kijker uitnodigen om een groter gebied van mogelijkheden en waarschijnlijkheid toe te laten dan zichtbaar zijn.

ONTSTAANSGESCHIEDENIS

De serie ‘I am not my body’ is ontstaan dankzij een uitnodiging die ik kreeg om deel te nemen aan een expositie met het thema ‘naakt’ in Heusden. Dit dwong mij om na te denken over dit onderwerp dat mij aanvankelijk niet inspireerde. De enige, zinvolle weg die ik wilde inslaan was om de ‘naakte waarheid’ te vertellen. Wie zijn wij in wezen werkelijk: wij zijn niet het lichaam, wij zijn geestelijke energie.
De vraag hoe ze het fenomeen ‘Geest’ kon verbeelden binnen het thema naakt, hield me maanden bezig.
Uiteindelijk was het een ingeving die ik kreeg, vlak voordat ik insliep: Wereldberoemde schilderijen ontdoen van hun kleding, en daarmee van een stukje van hun identiteit. Tot mijn verrassing vond ik op internet geen vergelijkbaar concept.

SCHILDEREN MET PIXELS

Met veel geduld en precisie heb ik deze reeks op de computer in Photoshop gemaakt. Dit deed ik o.a. door het opbouwen van tientallen lagen over elkaar. Het is dus digitaal handwerk op pixelniveau. De prints met hoogwaardige inkten  zijn op speciaal papier gedrukt en lijken ambachtelijke olieverfschilderijen. Wanneer je naar deze blote meesterwerken kijkt, zullen de originele schilderijen daarna een heel andere emotie oproepen.