I AM NOT MY BODY # 1 | Margritte
For English CLICK HERE
UITBREIDING VAN ZELFIDENTITEIT
De eerste in deze reeks is ‘De Mensenzoon’ van Magritte, waarbij ik me verbonden voel met de boodschap die Magritte uitdraagt met dit werk: “Het menselijk verlangen om te zien wat er achter het zichtbare schuilt:” Precies deze uitbreiding van bewustzijn laat ik zien in mijn versie van de Mensenzoon. Het was een leuke ontdekkingstocht in kijken: De rechterarm van de man is omgedraaid in het origineel, dat kun je zien aan de hand en de bolling van de elleboog. Natuurlijk heb ik dit ook in mijn versie zo gemaakt
Original paining:
Le fils de l'homme
René Magritte | 1964
AANKOPEN
Deze reeks wordt in een gelimiteerde oplage van 17 exemplaren vervaardigd. Wilt u dit werk, of de gehele reeks aankopen, dan is dit nog mogelijk. Klik op onderstaande butten 'bestellen' voor meer informatie.
BASISCONCEPT
ONS LICHAAM
Het eerste wat opvalt in deze serie van zes werken, is dat de mensen op deze wereldberoemde schilderijen zoals het Melkmeisje van Vermeer, bloot zijn. Doordat deze iconische persoonlijkheden naakt zijn, zijn ze deels ontdaan van hun persoonlijkheid en zie je plotseling ‘gewone’ mensen van vlees en bloed. Desondanks vertelt de titel een andere boodschap over het lichaam. De titel is dan ook het uitgangspunt om deze werken te creëren, en is essentieel voor de boodschap:
I am not my personality
I am not my body
I am Spirit
ONEINDIG BEWUSTZIJN
ONTSTAANSGESCHIEDENIS
De serie ‘I am not my body’ is ontstaan dankzij een uitnodiging die ik kreeg om deel te nemen aan een expositie met het thema ‘naakt’. Dit dwong mij om na te denken over dit onderwerp dat mij aanvankelijk niet inspireerde. De enige, zinvolle weg die ik wilde inslaan was om de ‘naakte waarheid’ te vertellen. Wie zijn wij in wezen werkelijk: wij zijn niet het lichaam, wij zijn geestelijke energie.
De vraag hoe ik het fenomeen ‘Geest’ kon verbeelden binnen het thema naakt, hield me maanden bezig. Uiteindelijk was het een ingeving die ik kreeg, vlak voordat ik insliep: Wereldberoemde schilderijen ontdoen van hun kleding, en daarmee van een stukje van hun identiteit. Tot mijn verrassing vond ik op internet geen vergelijkbaar concept.
SCHILDEREN MET PIXELS
Met veel geduld en precisie heb ik deze reeks op de computer in Photoshop gemaakt. Dit deed ik o.a. door het opbouwen van tientallen lagen over elkaar. Het is dus digitaal handwerk op pixelniveau. De prints met hoogwaardige inkten zijn op speciaal papier gedrukt en lijken ambachtelijke olieverfschilderijen. Wanneer je naar deze blote meesterwerken kijkt, zullen de originele schilderijen daarna een heel andere emotie oproepen.